Progression Series







Mengapa bonsai spesis pulau dan pesisir pantai boleh mati?

Pertamanya kerana sy masih setahun jagung dalam bidang ini, banyak info sebelum ini saya pelajari dengan melayari internet, antaranya article yang berguna adalah e-mel daripada Mr X from Philipine yang memberikan ilmu tentang cara untuk menjaga island plant agar ianya tahan lama dan subur dan saya pernah merujuk perkara ini kepada sifu terhormat Kelantan AbeYi. Saya tidak pernah mempraktikkan cara ini dan marilah kita sama- sama berkongsi info dengan seniman diluar sana.

Ringkasan e-mel Mr X..

1)Sprayed with sea water daily.

Tumbuhan pantai memerlukan sea water in order to survive as bonsai. Mengikut pengalamannya, pemphis dan maba buxifolia that are not given a regular spray of sea water akan bertambah lemah mengikut peredaran masa dan kemudiannya sesetengah dahan akan mati. Kes yang paling teruk keseluruhan pokok akan mati bila menjangkau masa ke 5 hingga 6 tahun.One can also use the formula for sea water we can purchase at pet stores if the natural seawater is not available in the locality.

2) Komposkan shrimp or crab shell bersama bonsai soil untuk elakkan fungus ‘nematode’

Akar dan perdu pokok biasanya akan terdedah kepada serangan fungus, kebiasaannya bila kita menggunakan tanah yang completely inorganic seperti pasir. . To combat this problem beliau menggunakan shrimp or kulit ketam yang dikomposkan bersama bonsai soil. Fungus yang menyerang the shrimp or crab shell is the same fungus that will attack the nematodes. Maba buxifolia paling mudah terdedah kepada serangan ‘nematode’ dan mengakibatkan daun menjadi bintik2 hitam dan melemahkan daya ketahanan klorofil daun untuk menyerap sepenuhnya cahaya matahari. Ini mengakibatkan proses fotosentisis pokok terganggu.

3) Use of chemical fertilizers

Gunakan baja kimia yang betul dan tidak hanya mengandungi unsur asas seperti NPK sahaja. Guna hanya sedikit tetapi berkala. Baja organic biasanya ada bawaan penyakit kepada pohon seperti terdedah kepada serangga2 kecil dan fungus.Pengalaman saya sendiri batang cucur atap jika dikoyakkan kulitnya diperhatikan dengan kanta pembesar biasanya ada serangga2 kecil berwarna putih yang bergerak.

4) For bonsai soil, He use volcanic cinder

For bonsai soil, Beliau menggunakan tanah gunung berapi dan pada dasar pasu saiz ketulan tanah menjagkau of about an inch untuk memastikan excellent drainage and good water retention. Ia juga membenarkan oxygen dapat menembusi tanah untuk membolehkan akar dalam pasu sihat keseluruhannya.

Apa komen? Sekian terima kasih sehingga jumpa lagi….

Inspiration











 
 
 
 

Post a Comment 5 comments:

Ahmad Farus said...

Gambar menarik,
Saya nak cari pokok tepi sungai tu,nak boh dalam pasu,agak nya camna ye!
Joking no hard feelings OK.
Good show.Syabas.

January 5, 2009 at 11:45 PM

Mat Yie said...

Tahniah buat PG dengan lahirnya blog ini dan specially buat baby , selamat berjaya semuga mendapat berkat dari yg esa.

January 6, 2009 at 8:44 AM

Pg Tamada said...

Assalamualaikum, Mitak maaf banyak AbeYi sebab lambat reply…banyak kija minggu lepas x sempat nk check comment..sori x mitak izin nk guna pokok Abe Yi nk buat design..ni hk publish dale blog..dale h.disk banyak lagi! Kalu abeYi perasan ada yg sy update pasal sesetengah article..kalau salah tolong comment ya..1 lagi pasal letak duduk canopy di part simulation..kalau salah tolong bagitau..tima kasih banyak2..

January 14, 2009 at 10:34 PM

Pg Tamada said...

“AbeYi xdk niat nk terbit buku mcm Robert?? Sy boleh volunteer jd penulis…hehe..Assalamualaikum.” (http://www.khalis-art.blogspot.com)

January 14, 2009 at 10:34 PM

Pg Tamada said...

To Ahmad Farus,

aishh..mana ada heart feeling…kalau nk jugak, email gambar pohon terbaik sedara..1 je..sy boleh tolong editkan..nk bagi dia tumbuh kat antartik pun boleh..

January 14, 2009 at 10:35 PM

Post a Comment